PRESSEMELDING FRA Hamar Music Festival

Kostnadsrammen for å rigge Strandgateparken som festivalarena ligger på ca. 1 million kroner.

Parken er omgjort til en parkeringsplass dekket med grov pukk. Dette har skapt utfordringer med hensyn til sikkerhet. I fjor ble det av noen satt søkelys på artistenes sikkerhet på scenen og kasting av stein. Man må også vurdere hensynet til publikums sikkerhet. Vi har fått tilbakemeldinger fra publikum på at det har vært slitsomt og ubehagelig å stå i lengre tid på dette underlaget. Etter parken ble omgjort til parkeringsplass har vi registrert at publikum har kommet langt senere enn tidligere år.

Videre har vi levd med uvissheten om festivalen i det hele tatt har kunnet gjennomføres der med hensyn til flom i Mjøsa. Vi lanserte overfor kommunen et forslag i 2013 om å flytte hovedarenaen fra Strandgateparken til Stortorget, og få til et samarbeid med kommunen om å arrangere åpningen av det nye Stortorget. Vi er nå kjent med Stortorget ikke blir ferdig før til høsten. I 2013 hadde HMF en publikumsoppslutning som var langt lavere enn forventet. Dette skyldtes i hovedsak været, som slett ikke var bra. Langtidsvarslet i forkant av festivalen var ufordelaktig. Flere av de som faktisk hadde kjøpt billetter valgte og ikke komme. I tillegg er det mange andre faktorer som spiller inn. Det er for eksempel krevende å få artister til å velge å spille i Hamar, siden kapasiteten og befolkningstettheten er større i for eksempel Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.  Artistene plukker selvsagt ut de stedene som gir flest kroner i kassen.

Vi klarte etter vår mening å få til et godt og variert program i 2013, men det tyder på at vi ikke traff godt nok. I tillegg kom vi sent ut og det var andre arrangement i forkant og under festivalen som ble prioritert. Det skjer svært mye i hele regionen og konkurransen er stor.

All egenkapital gikk dessverre tapt i 2013, noe som understreker risikoen i dette gamet. Vi søkte om kommunal støtte på kr. 350.000,- for 2014, dette ble vi ikke imøtekommet på.

Med bakgrunn i dette, reduserer vi risikoen ved å justere ned hele budsjettet. I realiteten betyr det at vi starter helt på nytt nå i 2014 og vi endrer konseptet:

Vi har gjennomført en kartledning av mulighetene i Hamar for å finne alternativ hovedarena for 2014. Riggkostnadene blir tilnærmet lik som i parken på de fleste steder vi har vurdert (eks. 8-meteren, Fougner Lunds plass, Østre Torg etc.).

Vi konkluderer med at det best egnede område for oss i 2014, er i bakgården i Grønnegata 70. Området ligger avskjermet, sentralt i sentrum.

Konserter 26.-29. juni:

Vi har gleden av å kunne presentere de to største publikumssuksessene siden starten i 1999:

DumDum Boys solgte ut parken fredag 27. juni i 2006 og i år spiller de fredag 27. juni.

Bigbang var hovedattraksjon både i 2009 og 2011 og begge gangene var parken fylt til randen. Bigbang entrer scenen, forsterket med 2 fra Valkyrien Allstars, lørdag 28. juni. Disse to norske bandene er de eneste artistene, sammen med Joe Cocker, som har solgt ut Strandgateparken. Torsdagskvelden blir igjen ungdommens kveld, her spiller Team Me og Highasakite. Fredag og lørdag kveld vil det være ett band i tillegg først. Disse artistene samt avslutningskonserten på søndag er ikke avtalefestet enda.

Kapasitet i bakgården er på ca 800 mennesker. Dermed blir konseptet nå langt mer eksklusivt og intimt.

Vi forventer at det blir rift om billettene og at konsertene selges ut raskt.

Billettene blir lagt ut for salg mandag 31. mars kl. 09.00